صفحه اصلی کادی در رسانه ها کادی در روزنامه ها مصاحبه محمد علی دبستانی مدیر عامل موسسه کادی با اطلاعات اقتصادی
PDF چاپ نامه الکترونیک

    مصاحبه محمد علی دبستانی مدیر عامل موسسه کادی با صبح ایران

طرح پیشنهادی ایجاد دانشگاههای بین المللی در مناطق آزاد در مجلس بررسی می شود

 

 

اطلاعات اقتصادی: بر اساس یک طرح پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، دانشگاه های معتبر خارجی مجوز فعالیت در مناطق آزاد کشور را دریافت می کنند.

این طرح که از سوی برخی کارشناسان مسائل آموزشی و اقتصادی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، با توجه به تقاضای روز افزون آموزشهای عالی و کمبود امکانات آموزشی قشر عظیمی از جوانان را در مناطق آزاد ایران فراهم و از خروج سرمایه ها و مغزهای کشور جلوگیری می کند.

آقای "محمد علی دبستانی"  یکی از پیشنهاد کنندگان این طرح در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تشریح مفاد طرح "ایجاد دانشگاههای بین المللی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران" گفت: تقاضای وسیع جوانان و فارغ التحصیلان دوره های پیش دانشگاهی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به امید یافتن شغلی مناسب در جامعه و همچنین کمبود فضا و امکانات آموزشی کشور از یکسو و نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی به متخصصین و دانش آموختگان مجرب برای تحرک بخشی به اقتصاد ایران از سوی دیگر موجب شده تا متأسفانه روند فرار مغزها به خارج از کشور طی سالهای اخیر افزایش یابد.

گروه زیادی از متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور روزی به نیت کسب علم و دانش و بازگشت و خدمت به وطن از ایران خارج شدند، ولی ماندگار شدند و باز نگشتند.

"دبستانی" گفت: این حق ماست که دانشگاههایی در شان بین المللی داشته باشیم و از همان اساتید ایرانی که در خارج از کشور تدریس می کنند، برای تعلیم و تربیت نسل آینده کشور استفاده ببریم.

به گفته وی بزودی رقم فارغ التحصیلان مقطع متوسطه و متقاضیان ورود به دانشگاه به بیش از 2 میلیون در سال بالغ خواهد شد. این در حالیست که ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور حدود 300 هزار نفر در سال است. یعنی عملاً 90 درصد متقاضیان دانشگاهها و کسانیکه میتوانند به عنوان متخصص در خدمت جامعه باشند، از کسب علم و دانش محروم می شوند و ناگزیر به عنوان نیروی غیر متخصص جذب بازار کار خواهند شد و یا جذب دانشگاههای خارجی می شوند.

"دبستانی" افزود: طرح ایجاد دانشگاههای بین المللی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با توجه به اینکه زمینه فعالیت دانشگاههای معتبر بین المللی را در داخل کشور فراهم می کند، موجب به حداقل رساندن هزینه های اعزام دانشجو به خارج از کشور می شود. از سوی دیگر زمینه ورود و ترغیب سازمانهای غیر دولتی را در حوزه های علوم، فن آوری و تحقیقات مهیا می سازد.

این کارشناس ادامه داد: دانشگاههای خارجی می تواند در مناطق آزاد ایران، دانشجویان کشورهای منطقه را نیز به خود جذب کنند و موجب ورود ارز به کشور شوند. همچنین پیشرفته ترین متد علمی و صنعتی را در مناطق آزاد و بخش های محروم کشور به کار گیرند.

این طرح در ضمن به متنوع ساختن رشته های آموزشی و منابع آموزش عالی در ایران کمک می کند و باعث ورود فن آوریهای نوین به کشور می شود.

وی گفت: تاکنون دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مدیران عامل هر یک از مناطق با توجه به مزایای این طرح از تأسیس شعب دانشگاههای خارجی در مناطق آزاد حمایت کرده اند ولی برخی موانع قانونی موجب شده تا عملاً این طرح جامه عمل به خود نپوشد.   

به گفته وی استقبال گسترده ای از سوی دانشگاههای معتبر کانادایی، اروپایی، استرالیایی و آمریکایی برای ایجاد شعبه در مناطق آزاد ایران وجود دارد، اما موانع داخلی موجب پس خوردگی بعضی از تقاضاها شده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا بررسی این طرح در کمیسونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی موجب تصویب آن و مجاب ساختن سازمانهای مسئول به ارائه مجوز فعالیت دانشگاههای خارجی در مناطق آزاد ایران شود.

    

 

 
Facebook MySpace Twitter Digg Delicious Stumbleupon Google Bookmarks 
 
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی