صفحه اصلی اخبار تلاش برای نجات دانشگاه های ورشکسته
PDF چاپ نامه الکترونیک

تلاش برای نجات دانشگاه های ورشکسته

تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی توانسته بخش زیادی از کمبود ظرفیت نظام آموزش عالی را حل کند، اما حالا با وجود هزاران صندلی خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی، کیفیت پایین این دانشگاه‌ها و بالا بودن شهریه، تمام واحد‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی در حال ضرردهی هستند.

سال‌ها قبل آرزوی هر دانش‌آموزی ورود به دانشگاه بود و قبولی در کنکور اما این روزها آنقدر دانشگاه‌های غیرانتفاعی افزایش پیدا کرده است که ورود داوطلبان به دانشگاه برای صاحبان دانشگاه آرزو شده؛ چراکه 70 درصد ظرفیت این دانشگاه‌ها خالی مانده و همین مساله برای این واحد‌ها مشکل ایجاد کرده است. این در حالی است که تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی توانسته بخش زیادی از کمبود ظرفیت نظام آموزش عالی را حل کند، اما حالا با وجود هزاران صندلی خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی، کیفیت پایین این دانشگاه‌ها و بالا بودن شهریه، تمام واحد‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی در حال ضرردهی هستند.



طرح یک پیشنهاد
 


آهومنش برنامه‌ای به وزارت علوم پیشنهاد داده است مبنی‌بر اینکه دولت در برنامه ششم توسعه، وام درازمدتی به واحد‌هایی که قصد تجمیع دارند اختصاص دهد و این واحد‌ها لوازم خود را نیز به فروش برسانند ولی پول آن را خرج نکنند و با اضافه کردن پول مذکور به وام درازمدت اقدام به تجمیع واحدهای خود کنند. این پیشنهاد به وزارت علوم ارائه شده و وزارت علوم نیز درحال نوشتن برنامه برای این پیشنهاد است.

علی آهو‌منش، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مورد افزایش تعداد موسسات غیرانتفاعی و خالی ماندن صندلی این دانشگاه‌ها بر این باور است: «دانشگاه‌های آزاد، علمی- کاربردی و پیام نور برای نخستین بار بدون کنکور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کرده‌اند. بنابراین رشد بالای تعداد موسسات موجب بروز چنین مشکلاتی یعنی خالی بودن صندلی‌ها شده است. چراکه سختگیری‌های ما از همان ابتدا برای جلوگیری از بروز و کنترل رشد بیش از حد موسسات غیرانتفاعی بود با این حال در سال‌های پیش بیش از حد مجوز داده شد.»

مراکز دانشگاهی غیرانتفاعی در حال حاضر در حال تعطیلی هستند چراکه هزینه‌ها و درآمدهای این دانشگاه با وجود صندلی‌های خالی با هم برابری ندارد؛ از سویی دیگر برنامه وزارت علوم برای جلوگیری از ضرر دانشگاه‌های غیرانتفاعی ادغام دانشگاه‌ها با یکدیگر است. اما آهومنش ادغام دانشگاه‌های غیرانتفاعی را بی‌فایده دانست و گفت: «مگر دانشگاه مانند دکان سبزی‌فروشی است که با یکدیگر به صورت مشترک یک دکان می‌شوند که ما نیز بخواهیم این واحد‌ها یکی شوند.»


 

شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی



از آنجا که هزینه‌ها و درآمدهای دانشگاه با هم همخوانی ندارد؛ شاید افزایش شهریه راهی برای ادامه بقای این مراکز غیرانتفاعی باشد و به گفته رئیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی از سال تحصیلی جدید شهریه دانشجویان غیرانتفاعی تا سقف 25 درصد افزایش خواهد داشت. با شروع فعالیت خود دانشگاه‌های غیرانتفاعی با گرفتن هزینه‌های کمتر نسبت به دانشگاه‌های دیگر باعث شدند تا داوطلبان برای ورود به دانشگاه به علت پرداخت شهریه‌های کمتر آنها را انتخاب کنند. این در حالی است که خود این دانشگاه به دلیل خالی بودن صندلی‌ها در بن بست قرار گرفته است و هم ضرری به بقیه دانشگاه‌ها وارد کرده‌اند.

 
Facebook MySpace Twitter Digg Delicious Stumbleupon Google Bookmarks 
 
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی
آگهی